donderdag 26 april 2012 | Spaarrente.nl
Spaarders bij grootbanken vinden dat zij nog steeds niet optimaal op de hoogte worden gehouden over rentewijzigingen. Dit blijkt uit een onderzoek van Spaarrente.nl onder 386 respondenten. Van de spaarders bij ABN AMRO, SNS Bank, ING en Rabobank gaf gemiddeld 35 procent aan niet op de hoogte te worden gehouden van rentewijzingen.
“Er valt voor grootbanken dus nog veel winst te behalen
door duidelijkere informatie te bieden over rentewijzigingen”, zegt Amanda
Bulthuis van Spaarrente.nl. “Eind 2010 zagen we nog dat de grootbanken met
allerlei initiatieven kwamen om de klant beter op de hoogte te houden,
bijvoorbeeld via rentewekkers en rentemails. Dit blijkt dus niet het gewenste
effect te hebben gehad.”
De spaarders in het onderzoek van Spaarrente.nl werd
gevraagd bij welke bank en via welke spaarrekening ze spaarden. Vervolgens werd hen
gevraagd of ze wel of niet op de hoogte werden gehouden van rentewijzigingen
door de bank. In totaal werden 41 spaarrekeningen van 22 banken beoordeeld.
Kleine banken
scoren beter
Ondanks dat in totaal ruim 80 procent van de spaarders aangeeft door de
bank op de hoogte te worden gehouden van rentewijzingen, blijkt er veel
onduidelijkheid tussen klanten van dezelfde bank. Slechts bij vijf spaarbanken geven
spaarders unaniem aan dat zij informatie ontvangen over rentewijzigingen. Dit
zijn: ASN Bank, Bank of Scotland, LeasePlan Bank, MoneYou en NIBC Direct.
Over het algemeen wordt de informatievoorziening van
kleine banken beter beoordeeld dan die van grootbanken. Bij SNS Bank geeft
slechts 46 procent aan dat de bank rentewijzigingen aan hen communiceert en bij
ABN AMRO is dit 50 procent. ING en Rabobank scoren beter met respectievelijk 72
en 74 procent.
Woordvoerster van SNS Reaal Chantal van den Berg, geeft
aan dat SNS Bank juist veel doet om klanten op de hoogte te houden van
rentewijzigingen. “Wij communiceren rentewijzigingen via de persoonlijke online
omgeving van de klant. Er zijn plannen om dit uit te breiden naar andere
kanalen in de toekomst”, licht de woordvoerster toe. “Ook berichten wij onze
klanten al proactief als zij met een andere spaarrekening bij ons een betere
rente kunnen krijgen.”
ABN AMRO
werkt met rentemails om spaarders die zich hiervoor aangemeld hebben te
informeren over rentewijzigingen. Dat klanten toch aangeven niet op de hoogte
te worden gehouden, komt volgens woordvoerster Saskia Kranendonk wellicht
doordat de bank de laatste maanden heel weinig rentewijzigingen heeft
doorgevoerd. “Als er geen wijzigingen zijn, versturen wij natuurlijk geen
rentemail.”
Tip! De actuele spaarrente van de verschillende banken vind je altijd in onze modules. Direct de
rente vergelijken.