Sparen: Grootbanken kunnen nog veel leren

  • Door Amanda Bulthuis
  • | 26 april 2012

“Er valt voor grootbanken dus nog veel winst te behalen door duidelijkere informatie te bieden over rentewijzigingen”, zegt Amanda Bulthuis van Spaarrente.nl. “Eind 2010 zagen we nog dat de grootbanken met allerlei initiatieven kwamen om de klant beter op de hoogte te houden, bijvoorbeeld via rentewekkers en rentemails. Dit blijkt dus niet het gewenste effect te hebben gehad.”

De spaarders in het onderzoek van Spaarrente.nl werd gevraagd bij welke bank en via welke spaarrekening ze spaarden. Vervolgens werd hen gevraagd of ze wel of niet op de hoogte werden gehouden van rentewijzigingen door de bank. In totaal werden 41 spaarrekeningen van 22 banken beoordeeld.

Kleine banken scoren beter
Ondanks dat in totaal ruim 80 procent van de spaarders aangeeft door de bank op de hoogte te worden gehouden van rentewijzingen, blijkt er veel onduidelijkheid tussen klanten van dezelfde bank. Slechts bij vijf spaarbanken geven spaarders unaniem aan dat zij informatie ontvangen over rentewijzigingen. Dit zijn: ASN Bank, Bank of Scotland, LeasePlan Bank, MoneYou en NIBC Direct.

Over het algemeen wordt de informatievoorziening van kleine banken beter beoordeeld dan die van grootbanken. Bij SNS Bank geeft slechts 46 procent aan dat de bank rentewijzigingen aan hen communiceert en bij ABN AMRO is dit 50 procent. ING en Rabobank scoren beter met respectievelijk 72 en 74 procent.

Woordvoerster van SNS Reaal Chantal van den Berg, geeft aan dat SNS Bank juist veel doet om klanten op de hoogte te houden van rentewijzigingen. “Wij communiceren rentewijzigingen via de persoonlijke online omgeving van de klant. Er zijn plannen om dit uit te breiden naar andere kanalen in de toekomst”, licht de woordvoerster toe. “Ook berichten wij onze klanten al proactief als zij met een andere spaarrekening bij ons een betere rente kunnen krijgen.”

ABN AMRO werkt met rentemails om spaarders die zich hiervoor aangemeld hebben te informeren over rentewijzigingen. Dat klanten toch aangeven niet op de hoogte te worden gehouden, komt volgens woordvoerster Saskia Kranendonk wellicht doordat de bank de laatste maanden heel weinig rentewijzigingen heeft doorgevoerd. “Als er geen wijzigingen zijn, versturen wij natuurlijk geen rentemail.”

Tip! De actuele spaarrente van de verschillende banken vind je altijd in onze modules. Direct de rente vergelijken
Zoeken ×
Ik ben op zoek naar:
Ongeveer 0 resultaten